غذای ترحیم، رسمی که مصیبت شده است زلزله‌ای نسبتا شدید اَردکان در استان فارس را لرزاند (۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آموزش ۷ هزارو ۵۰۰ زوج مشهدی در طرح «باهم» عوارض خطرناک پیرسینگ و سوراخ کردن گوش در آرایشگاه‌ها ثبت مالکیت املاک و اراضی الزامی می‌شود | سامانه «ساغر»، روزنه امید برای حل یک چالش ۱۰۰ ساله «سامانه اشارک» برای خدمات بیمه‌ای ناشنوایان راه‌اندازی شد تمدید یک‌هفته‌ای استفاده از اعتبار طرح یسنا تأمین واکسن «پنتاوالان» در شرایط پایدار است یک قرن افتخارآفرینی علمی در مؤسسه سرم‌سازی رازی از کمبود مدرسه در منطقه تبادکان مشهد تا هنرستانی برای سمپادی ها شرط سنی مقرر در قوانین جاری بازنشستگی تغییر نکرده است  | منتفی شدن افزایش سن بازنشستگی در تأمین اجتماعی به ۶۲ سال پایان شگرد مرموز پیرمرد شامی در  مشهد | باند خانوادگی سرقت، متلاشی شد ماهیت اشیای نورانی ناشناس در آسمان شب خراسان رضوی چه بود؟ آغاز فرایند انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۴ از امروز، یکم اردیبهشت‌ماه پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۱۴۰۳ در حال واریز است (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) بازسازی حادثه زورگیری از زن جوان در بزرگراه بعثت با حضور دستگاه قضایی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) | گرمای تابستان در دل بهار یک دیالوگ جنجالی، یک زبان جدید | ریمیکس محمدرضا گلزار و تاثیرات فرهنگی آن محاسبه شهریه مدارس کودک بر اساس دوره آموزشی از مهر تا خرداد تمدید اعتبار کارت‌های هوشمند ملی تا پایان سال ۱۴۰۵ تولد سالانه ۳ تا ۵ هزار نوزاد کم‌شنوا در کشور جزئیات جدید از بیمه تکمیلی بازنشستگان اعلام شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) از هر ۱۰۰۰ تولد ۴ نوزاد با شکاف لب متولد می‌شوند یک کشته و ۸۴ مسموم بر اثر مصرف قارچ‌های سمی پیش‌بینی بارش باران و وقوع رعدوبرق در ۱۳ استان طی امروز و فردا (یکم اردیبهشت ۱۴۰۴) چگونه می‌توان موهایی سالم داشت؟ «پنتاوالان» همچنان کمیاب | چشم امید نوزادان ایرانی به دست داروسازان هندی بیش از یک‌سوم جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰ سالمند می‌شوند ایرانی‌ها یک‌چهارم میانگین جهانی لبنیات مصرف می‌کنند
سرخط خبرها

دعوت مردانه به  رعایت حجاب زنانه در  اتوبوس!

  • کد خبر: ۱۸۰۶۱۶
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
دعوت مردانه به  رعایت حجاب زنانه در  اتوبوس!
کاش همان طور که  اسم ایستگاه‌های اتوبوس با صدای گرم یک خانم به  درستی اعلام می‌شود، دعوت به رعایت حجاب هم با صدای آرامش بخش یک خانم بیان می‌شد.

دعوت به خیر هم یک ظرافت‌هایی دارد که حتما باید رعایت شود. بی توجهی به آن، نتیجه عکس می‌دهد حتی اگر با نیت صددرصد خیر باشد. حتما قصه آن کودک را شنیده اید که به شدت گریه می‌کرد، آن هم در آغوش مردی که با مهر تکانش می‌داد. کودک هر وقت فرصت می‌کرد میان گریه چشم هایش را باز کند، صدایش بلندتر می‌شد.

رندی در  این میان به ظرافت قصه را دریافت. کودک را  از آغوش مرد مهربان، اما زمخت چهره گرفت و گفت دلیل گریه کودک خود تویی. او از چهره تو وحشت کرده است که‌ می‌گرید. هرچه هم او را در آغوش بفشاری، نه تنها ساکت نمی‌شود، بلکه گریه اش هم بلندتر خواهد شد. در حوزه اطلاع رسانی و ارتباط با مخاطب هم حکایت همین است.

تجربه  هم این را  تأیید می‌کند که باید با ظرافت‌های گفتاری و رفتاری پیام را منتقل کرد. همه این ۱۵۹ کلمه را نوشتم تا مقدمه‌ای باشد بر ضرورت نگاه و زبان و حتی بیان هنرمندانه در دعوت به حجاب. ماجرا به سفر‌های درون شهری برمی گردد. اتوبوس به هر ایستگاهی که‌ می‌رسد، صدای آرام بخش و لطیف یک خانم به گوش می‌رسد که به ایستگاه فلان رسیده اید. بلافاصله یک صدای سنگین و مردانه با ته مایه‌ای از تحکم پخش می‌شود که «مسافر محترم! رعایت حجاب اسلامی، ضروری است!» نمی‌دانم کدام صاحب ذوقی این دو را در کنار هم چیده و کدام کارشناس رسانه و تبلیغات آن را تأیید کرده است!

واقعا نمی‌دانم چه باید گفت با دوستان روابط عمومی سازمان اتوبوس رانی مشهد یا هر جایی که مسئول است. همین طوری هم حجاب را یک «دستورنوشت مردانه» می‌دانند برای بانوان. می‌گویند مقررات حجاب را مردان نوشته اند که اگر قلم به دست زنان می‌بود، ماجرا جور دیگری رقم می‌خورد. نمی‌خواهم بحث فقهی حقوقی کنم که حجاب یک واجب شرعی و الزام قانونی است. بماند برای زمانی دیگر.

اینجا به عنوان کسی که عمری در حوزه ارتباطات و رسانه گذرانده است، می‌گویم کنارهم گذاشتن این دو داده اطلاع رسانی یک خطای تبلیغاتی است. مهم‌تر از این، دعوت به رعایت حجاب که مخاطبانش خانم هستند، با صدای یک مرد خطایی بزرگ‌تر است. کاش همان طور که اسم ایستگاه‌های اتوبوس با صدای گرم یک خانم به درستی اعلام می‌شود، دعوت به رعایت حجاب هم با صدای آرامش بخش یک خانم بیان می‌شد.

هم ذات پنداری بیشتری هم روی می‌داد و اثر بیشتری هم به جا می‌گذاشت. اما صدای مردانه نه تنها برای خانم‌ها دافعه ایجاد می‌کند با آن ذهنیت قدیمی، بلکه صدای خود مردان را هم درمی آورد که چه می‌گوید این؟! در واقع ماجرا می‌شود همان قاعده فقهی حقوقی «ما وقع لم یقصد و ما قصد لم یقع». چرا کاری می‌کنیم که آنچه واقع می‌شود منظور نباشد و آنچه مراد و مقصود است، واقع نشود. هنرمندانه دعوت کنیم تا به جواب برسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->